Archive Page 3

Birk, Eda, Kaarel, Tuuli & Urmo @ ETV Luuletus SIIN

15.11.2010 Birk Rohelend. Murderer
03.10.2010 Birk Rohelend. La Vita ja Bella
27.08.2010 Birk Rohelend. Ood tänapäevale
15.07.2010 Birk Rohelend. Katkine
21.05.2010 Birk Rohelend. Tulevik
16.04.2010 Birk Rohelend. Ma ju meeldin sulle
10.02.2010 Birk Rohelend. Everybody wants to be the only star
22.01.2010 Birk Rohelend. Tööelu
07.01.2010 Birk Rohelend. Eile käisin ma Tartus

29.11.2010 Eda Ahi. De Jure
26.10.2010 Eda Ahi. Põrgu
20.09.2010 Eda Ahi. Luuletus
12.08.2010 Eda Ahi. Plika
23.03.2010 Eda Ahi. Oo
20.02.2010 Eda Ahi. Põhjamaine

05.10.2010 Kaarel B Väljamäe. Õpetaja Ene oli kommunist
07.09.2010 Kaarel B. Väljamäe. Aga vahel on nii
27.07.2010 Kaarel B Väljamäe. Täiskasvamine
26.05.2010 Kaarel B. Väljamäe. On üks klaaspurk
29.04.2010 Kaarel B Väljamäe. Minu vennale meeldis bensiinilõhn
09.02.2010 Kaarel B Väljamäe. Vaadata taevast
26.01.2010 Kaarel B Väljamäe. Kuidas seda nüüd öelda
11.01.2010 Kaarel B Väljamäe. Mulle meeldib üks väike tüdruk

02.12.2010 Tuuli Taul. Tallinna trance
24.08.2010 Tuuli Taul. Mu kullake tahtis
17.05.2010 Tuuli Taul. Maailm hingab sisse
09.04.2010 Tuuli Taul. Suur neljapäev
05.02.2010 Tuuli Taul. Sa olid valu
18.01.2010 Tuuli Taul. Poeet
02.01.2010 Tuuli Taul. Vanahärrast kunstnike kiindumus

21.09.2010 Urmo Mets. Külastamata jäänud käik
10.09.2010 Urmo Mets. Toenglamang merel
13.08.2010 Urmo Mets. Teopesa
05.07.2010 Urmo Mets. Nõukogude progressiivne liikumine
06.04.2010 Urmo Mets. Pea!vahetus
30.03.2010 Urmo Mets. Vaino Vahing
25.02.2010 Urmo Mets. Kultuurnartsiss

Põlev maja 2010

Põleva maja listid tulevad taas, sest aasta on lõppemas! Kusjuures - kuna lõppemas on ka terve kümnend, siis ootame ka kümnendi liste!

Jim Ashilevi 2009. aasta alguses tõstatatud küsimus kõlas: “Kui eelmine aasta põleks majana maha, siis mis raamatud sa teel välja endaga kaasa krabaksid?”

Need ei pea olema raamatud, mis ilmusid 2010 või 00ndate jooksul, vaid mida sina lugesid sel perioodil. Ei pea olema ka üksnes ilukirjandus. Millised loetud raamatud olid nii head, et sa riskiksid neid pääastes majja sisse põlemisega (sest sinu käes on ainus säilinud tekst)?

(Eelmise aasta nimekirjad leiad siit & üle-eelmise aasta omad siit.)

Tallinna Ülikooli eesti keele ja kultuuri instituudi kirjandusteaduse osakonna ja Eesti Kirjanike Liidu konverents

„Nurklikud nullindad. Konverents eesti nüüdiskirjandusest“

9.-10. detsembril 2010

Tallinna Kirjanike Maja musta laega saalis, Harju 1

ESIMENE PÄEV: 9. detsember, neljapäev

10.00 Kogunemine ja tervitamine.
Avasõnad. Juhatab Piret Viires
10.15 Tekstikava 1 - 10 min

10.25 Cornelius Hasselblatt
Kus lõpeb elulugu ja algab kirjandus?

10.55 Anneli Kõvamees
Kilde nullindate reisikirjast: Minu-vaated maailmale

11.25 Elo Lindsalu
Tegelasloome arengutest nullindatel: karakterid, tüübid, alter egod

11.55 Kohv ja keskustelu 30 min

12.25 Tekstikava 2 – 10 min

Juhatab Priit Kruus

12.35 Luule Epner
Teispool draamat: (näite)kirjandus nullindate teatris

13.05 Johanna Ross
Nullindate naiskirjandusest

13.35 Igor Kotjuh
Eesti venekeelne kirjandus: kas osa eesti või vene kirjandusest?

14.05 Kohv ja keskustelu 30 min

14.35 Tekstikava 3 – 10 min.

14.45 Toomas Kiho
Ühest nullindate kirjanduse akadeemilisest nurgakesest

15.15 Kajar Pruul
King of the Hill

15.45 Päeva lõpetamine.


TEINE PÄEV: 10. detsember, reede

10.00 Kogunemine.

Avasõnad. Juhatab Priit Kruus

10.15 Tekstikava 4 – 10 min

10.25 Tiit Hennoste
Kirjandus ja reklaam

10.55 Piret Viires
Digimodernistlik kirjanik

11.25 Eia Uus
Nurklik Purpurmust org

11.55 Kohv ja kestustelu 30 min

12.25 Tekstikava 5 – 10 min

Juhatab Piret Viires

12.35 Priit Kruus
Vana uudsus? Noorkirjanik ja rühmitus nullindatel

13.05 Andrus Org
Uuem kirjandus koolis: mida Jukust ja kuidas Juhanile?

13.35 Berk Vaher
Olevikus keegi meid ei mäleta? Nullindad eesti kirjanduses gümnasistide jaoks

14.05 Lõppsõnad, arutelu

14.30 Konverentsi lõpetamine

Luulehuvilistele: Triin Soomets Nööbis

Sel reedel, 24. septembril kuuleb Triin Soometsa luulet Nööbis (Kadriorus, Koidula tn 3), tema tekste laulab Tiit Born kitarril.

Triin Soomets 24.09.2010

Drakadeemias algab uus õppeaasta

Kaks lendu on juba tuule tiibadesse saanud, kolmanda uhket pealelendu on oodata sel sügisel. Kel huvi näitekirjanduse vastu ja tahet ise ka näidendi kallal kätt proovida, saab kandideerimise tingimused teada siit. Nagu Siim Nurkliku näol näha, ei ole lootus Eestimaal veel päriselt surnud.

Minaismi pealetungist

(Seda mõtisklust inspireerib üleüldine vohav enesekunst, eelkõige sõnas ja paberil. See lõputu blogide ja muude enesekajastuste väljatrükk, mis üldse lõppevat ei näi ja mida siin-seal arvustatakse nii, nagu oleks tegemist millegi väärtuslikuga. Ja selle kõige juures on sellise kunsti väärtuseks tunnistamine pehmelt öeldes veider kiidulaul tema looja olemasolule ja kirjaoskusele (viimast ei tasuks kindlasti segi ajada kirjutamisoskusega)).

YouTube’is on kokkumonteeritud video piltidest, millel üks mees on jäädvustanud oma näo igal päeval kahekümne aasta jooksul (kui ma õigesti mäletan). Võiks küsida, kas see on kunst? Või laiemalt: kas see on väärtus? Jah, see on kahtlemata põnev. Me näeme muutumist, mida me muidu ehk ei märkaks. Või märkaksime, aga ei oskaks tähele panna. Lihtsalt nendiksime, et muutus on toimunud, tajumata selle muutuse nüansse. Seega on kahtlemata huvitav, et keegi on selle muutuse protokollinud. Kas see on väärtus?
Hiljuti (vabandatagu mu aja- ja nimemälu puudulikkust) külastas Eestit daam, kelle kunstiteoseks on tema ise. Ta töötab värvide, stiilide, tekstuuridega, laskub isegi sellisele tasemele, et laseb ennast kirurgiliselt modifitseerida. Tema näo muutuste plastika on erutav, see viib meid lähemale inimkeha piiridele, võimaldab mõtiskleda inimnäo (jumala sarnase?) muutumise võimalikkuse ja tähenduslikkuse üle. Kas see on väärtus?
Sarnane enesekaemuse- ehk tegelikult pigem enesereflektsiooni nähtus on infoühiskonna üks nähtavamaid tunnuseid. Pidev vajadus küsida: kes ma olen? mis te minust arvate? on igasuguse sotsiaalse võrgustiku kvintessents. Inimese sotsiaalse loomuse, edasi- ja tagasisidestuse vajaduse põhjatu allikas on tänapäeva turunduse püha graal. Miski, mille pealt kõik loodavad teenida. Kuidas täpselt, seda ei tea keegi. Aga kõik haistavad, et see on miski, mis on praegusel hetkel kõige tähtsam. Mine tea, võib-olla haistavad kirjanikudki. Ühed näevad potentsiaalset edu, teised liuglevad nö orgaanilisest inertsist kaasa. Kui kõik räägivad endast, järelikult on nii õige ja hea? Järelikult on see normaalne, ehk isegi vajalik, võib-olla väärtuslik. Kas mina-kajastus on väärtus?
Kui ma loen (suudan lugeda) teatud vanuses teatavast soost kirjaniku tekste, mille peategelane on samast soost ja sama vana, siis tabab mind kummaline tõrge. Ma justkui haistaks sõnade tagant seda päris-inimest. tema higi, hormoone, vahel verelõhnagi. Ja see pelutab mind ära. Mul on tunne, nagu seisaksin ma selle inimese magamistoas ja oleksin sunnitud sorteerima tema aluspesu. Okei, mõne inimese puhul võiksin ma seda tegevust ehk nautidagi. Aga kindlasti mitte kõigi puhul. Ma ei taha teada nendest kibedatest hommikutest, kuhu on jätnud oma jälje mõni lahkuv meesisend, kelle lahkumise vari ikka veel naiskirjaniku suunurgas kirvendab, ega nendest valelikest naistest, kelle reeturlik minevikunaer meeskirjaniku õlad ikka veel aeg-ajalt võpatama paneb. Ma näen neid varje ja mulle ei meeldi, et nad on elus. Ma tahaksin tarbida neid kuidagi filtreeritult, läbi esteetikakanga surutuna, ilma feromoonide ilmeksimatu märgistuseta paberilehtede serval.

Ja muidugi see on eelkõige küsimus maitsest. Ma eelistaksin uut kunstilist elu luua in vitro, parimate alusmaterjalide hulgast huvitavamat komplekti selekteerides, sest mulle tundub vastuvõetamatu see mõte, et ühe lapilise lehma saamiseks tuleb mul ristata tähniline pull saja siiruviirulise ovuleeriva isendiga. Ma tahaksin tunda looja kätt - stiliseeritust, kompositsiooni nähtamatute ja kõikemuutvate lõimede olemasolu. Ma nii väga eelistaksin seda nendele kantud ja omakssaanud, konnasilmakujuliste ninadega kingadele, mille sisse mind üritatakse meelitada. Andestatagu mulle paadunud lillelõhnaline viktoriaan minust, aga kui kõik inimlik on nii vaimustav väärtus, siis miks me üldse loome? Võiksime selle asemel minna avalikku käimlasse kogumiskasti roobitsema: milline elu, milline rikkus, milline autentsus! Paigutada kujude asemel ehtsad laibad näitusesaali ja kustuda kaema - milline kunst, milline ülevus, milline emotsioon! (ah jah, see ju on juba isegi tehtud!) Või mis veel parem: loobuda kajastamast, looduba segavast lõuendist ja paberist, ja lihtsalt olla, olla meie ise, sest me kõik oleme unikaalsed ja seega on igaüks meist Universumi suurim väärtus!
Aga mis siis üldse on enam väärtus?

* Lugesin hiljuti Günter Grassi “Plekktrummi”. See tähendab, üritasin lugeda. Ja kurvastusin sellest, kuidas psühholoogiliselt täiesti vettpidamatu peategelane (kole ja järelikult halb inimene, imbetsill ja sealjuures hämmastavalt keerulise kõnekeelega, täiesti kompleksivaba erudiit, kes pole päevagi koolis käinud - tõeline moodsa maailma superkangelane!)  on mõõdutundetult üles kiidetud ja ilmselt meelelahutusvinklist suureks kirjanduseks tunnistatud, sest missuguseid muid argumente saab seal olla? Sama tunne tabas mind siis, kui lugesin Marques’i. Kurvastus, suur suur kurvastus. Kas tasub väärtustada kunsti, milles me näeme tuttavlikkust? Milles me tunneme midagi ära? Mis tekitab meis elevust, kui miski, mida me oleme kogu aeg teadnud, aga pole veel näinud vormistatuna? Et kui väike laps joonistab kuuse, ja see on selline roheline kolmnurkadest koosnev moodustis, siis ma hõikame “kuusk!” ja juubeldame, sest see on meile mõistetav: me ise joonistasime just samamoodi! Ja põlgame ära tõelise kuusesuse, mis asub tegelikult hoopiski muus? Ja me ei märka seda, kui kaugele me oleme kuuskedest liikunud, vaid tunneme õnnetunnet sellest, et me saame millestki aru? Ja see tundub meile KUNST?

Vint, Raudam ja teised Toomad*

Edasine pole mõeldud õrnatundlikele.

Mulle meeldisid väga mõned mõtted Toomas Raudami Postimehe kirjutisest, kus ta juhtis tähelepanu sellele, et vaatamata üha laienevale kirjanikeepideemiale Eesti Vabariigis on endiselt väga vähe neid, kes on kajastatud. Ja üsna küsitav on see, kas see kajastatavus on õigustatud.

Kes on Eesti luule? Jürgen Rooste. Kes on Eesti proosa? Jan Kaus. Kes on Eesti kirjanduse trendsetter? Peeter Helme. Üldse mitte neid alahinnates jääb ikkagi küsimus, et miks see on just nii. Ja mul torkab pähe terve rida põhjuseid: keegi peab ju olema, inimeste mälumaht on piiratud, kõik need kirjanikud on viljakad ja kirjutavad hästi ning mis veelgi tähtsam - nad on nähtaval. Arvamusrubriikides, telesaadetes, avalikel üritustel. Ja veelgi enam: nad on arvamustatud (opinionated, vabandage see keele vägistamine). Nad loevad, arvavad, annavad nõu, juhivad tähelepanu teistele kirjanikele. Mistõttu teised kirjanikud omakorda loevad neid, arvavad nende kohta, annavad nõu neid lugeda. Lihtne ja loomulik.
Ja põhjendused? Veelgi lihtsam. Igale ennastarmastavale kirjanikule tundub loomulik, et temast kirjutatakse. Et ta kirjutised äratavad huvi, tekitavad diskussiooni, kirjeldavad ühiskonda, avastavad sealt omi väikeseid seaduseid - muidugi sellepärast, et see kõik on nendes teostes olemas. Ja nii nad istuvad oma kulunud tugitoolides ja keerutavad pöidlaid ning ootavad, millal puhkeb hiiglaslik meediakära. Kuni äkitselt taipavad - midagi ei ole juhtunud. Järjekordne teos on lennanud kosmose musta auku, maandunud raamatupoe lettidelt allahinnatud kauba hulka ja läinud kõige kaduva teed. Ah et miks? Ikka sellelsamal põhjusel, et meil on sadu ja sadu kirjutavaid ja avaldavaid inimesi ja tuhandeid igal aastal ilmuvaid raamatuid. KEEGI ei tea, mis tegelikult ilmub. Mul on kuri kahtlus, et igal aastal ilmub shedöövreid (ma ei leia klaviatuurilt õiget tähte, damn mac). Suurepäraseid, vaimukaid, elegantseid teoseid, mis mattuvad kogu selle muu kribukrabu alla, sest autoril ei ole õigeid sõpru - selliseid, kes temast kirjutaksid, kes kutsuksid teda televisiooni, kes tunneksid ära, mida ta teos tegelikult väärt on, kes soovitaksid seda teistelegi lugeda.

Ja miks ma seda kirjutan? Sellepärast, et hiljuti osalesin ka mina Sirbi gallupis, mis (niipalju kui mina aru sain) sai just sel eesmärgil läbi viidud - uurida, kas viimastel aastatel on ilmunud väärtteoseid, mis on jäänud avaliku tähelepanu alt välja. Suurepärane üleskutse! Istusin maha ja hakkasin mõtlema. Ja arvake ära, missugused teosed mulle pähe tulid? Ikka sõprade omad, neid olen ma ju lugenud ja mõistnud. Ainult et sõbrad on sattunud sellised, keda on juba täitsa usinalt kajastatud. Kust siis see tunne, et ei kajastata piisavalt? Eks ikka raamatupoest. Nende hiiglapikkade lettide ja kõrgete kuhilate eest, kus on alati kümneid ja kümneid raamatuid, mille pealkirjadegi lugemine korralikuks tööks osutub ja mille autorite nimed mulle mitte vähimatki ei ütle. Ja andestage mu mannetus, aga ma ei ole füüsiliselt suuteline neid kõiki avama, läbilehitsemisest või suisa lugemisest rääkimata. Seega on arvustamata raamatu minu kätte sattumine puhas õnnemäng ja social marketing, ehk siis loomulikult loen ma neid teoseid, mida sõbrad mulle soovitavad.

Aga mis kõige kummalisem, sedasama gallupit Sirbist lugedes sattusin nii mitmeski lõigus just nende samade nimede otsa, kellest niigi kogu aeg räägitakse. Hea küll, ma tunnistan oma koshmaarset võhiklikkust, aga sellegipoolest on neid nimesid ilmselt kolmekümne kandis, keda ma tänapäeva Eesti kirjandusest üldse tean (arvestamata neid legendaarseid kirjanikke, kes olid kuulsad juba siis, kui ma alles hällis lalisesin). Ja veel hirmsam, needsamad nimed figureerivad igas kirjanduse aastakokkuvõttes. Nagu piisab selleks, et mõjuda filosoofia asjatundjana, lausuda kolme maagilist nime (Lacan, Žižek, Derrida), piisab kirjanduse asjatundjaks olemisest tänapäeval justkui sellest, et tead, kes on Rooste, Helme ja Kaus. Hoidku sellest, et oled kuulnud Merilaist ja Saarest, siis on tegu juba kõrgema pilotaažiga. Mihkelson, Õnnepalu, Park, Hellerma teevad nimetajast tõeliselt haritud gurmaani. Ja noh, kardetavasti usub nii mõnigi lahterdamismeister, et olles lugenud midagi minu teostest, on tal olemas side “Eesti noorkirjandusega”.  Õudne, hirmus ja kurb.

Ja mis see lahendus on? Kui kirjastused ükskord saaksid aru, kui tänuväärne on tegelikult arvustuste olemasolu (puhas promotion!), oleks ehk mingit muutust loota. Samuti võiksid päevalehed saada aru, et hästi kirjutatud arvustus võib olla sama huvitav kui ükskõik milline muu arvamusartikkel ning et selliseid võiks suisa iganädalaselt avaldada (iseasi, kui keeruline on selliseid kirjutajaid leida?). Mul ei oleks midagi korralike ülevaadete vastu, kus ei oleks mainitud mitte ainult teose pealkiri ja autor, vaid ka žanriline kuuluvus. Siis ehk jõutaks kunagi ka selleni, et me ei võrdleks enam reisipäevikuid elulugudega ja fantaasiaraamatuid realismile apelleerivate teostega (me ei hakka ju kunagi tõsimeeli võrdlema Mozartit ja lady Gagat, või mis?) ning üritaks pidevalt midagi järeldada kapsaste kohta kartulite põhjal.

* Toomaste kohta polnudki muud öelda, Kaarli pealkiri inspireeris :) Tutvumine Toomas Raudamiga ENKO seminaril oli tore kogemus ja jumal tänatud, et Toomas Vint mind oma blogis järgmiseks vasakpoolsete mässu vedajaks tituleeris, sest see äratas mu tähelepanu ning nüüd on mu kirjanikepagas tema nime võrra rikkam. Niimoodi hakkan veel viimaks arvama, et tean midagi Eesti kirjandusest :P

Purpurmusta laega org vol 2

Eesti Kirjanike Liidu musta laega saalis (Harju 1, kolmas korrus) toimub taas Purpurmusta laega org. Sel korral astuvad üles Hanna Kangro, Carolina Pihelgas, Eia Uus, Allar Lepa, Kaarel B. Väljamäe ja Martin Vabat. Natuke muusikat ja palju poeesiat, mõnus äraolemine ja veidi vaimuvalgustust noortelt Purpurmusta oru autoritelt. Kaasa võtta sõbrad ja hea tahte korral ka vein!

Kohtume kolmapäeval 14. aprillil kell 18:00.

Mõistuse hääl

Kultuurkapital eraldas raha seesinase purpurmust.org lehe ülalpidamiseks praeguse teenusepakkuja hinna järgi peaaegu kaheks aastaks. Suur aitäh nendele purpurmusta liikmetele, kes oma kehvas majanduslikus olukorras leidsid võimaluse kuni praeguseni asjal hing sees hoida. Birk, Allar, Kaarel, Robert. Kui kedagi unustasin, hõigake!

Samuti eraldas Kultuurkapital sel korral raha purpurmustale välise kõvaketta ostmiseks, kus saab olema arhiiv - siiani toimunud (ja tuleviku) ürituste videod, fotod, ilmunud ja ilmumata käsikirjad. Kui keegi kirjutab midagi suurt või väikest, ja kardab, et läheb kaduma, on nüüd koht, kuhu salvestada värsket eesti kirjandust. Sest kellel meist poleks asjad nii kaduma läinud, et arvuti kuumeneb üle või keegi sellele midagi peale valab või kaovad paberilehed või põleb märkmik?

Aitäh, Kulka!

SUBJ1

hea algus